وقتی خوانندگان به تیتراژها جان می‌دهند/ نوبت به نام‌های آشنا رسید • سیاه جامگان

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶

چشمانت را ببند، برو به حوالی سال‌های جنگ، همان سال هایی که تلویزیون های سیاه و سفید پس از تعداد دقیقه معطلی نخست صدا را پخش می‌انجام و بعد تصویر را… اما تصویر به کنار، همان موسیقی دلپذیر را به یاد آورید از «سال های دور از خانه»، «هانیکو»، «از سرزمین های شمالی» و بعدها «ارتش سری»، «در برابر به همراهد»، «عطر گل یاس»، «آینه»، «جنگجویان کوهستان» تا «دیدنی ها»، «هزاردستان»، «سربداران»، «دلیران تنگستان»، «دلانجام گرفتگان»، «مدرسه موشها»، «بوعلی سینا» و «روزی روزگاری».

آن خاطره به همراهزی‌ها حالا تیتراژهای امروزی انجام گرفته و همان شناسنامه این به همراهر صد تعدادان رنگارنگ تر و به همراه کیفیت تر انجام گرفته هست. به همراه کیفیت تر؟ شاید نه، شاید هم آری.

گرچه در ذات واژگانی عنوان فرانسوی تیتراژ سه عنصر «گرافیک»، «حرکت» و «صدا» در یک ردیف تقریبه همراه برابر قرار گرفته‌اند، اما به همراهید بپذیریم لااقل در ایران خودمان (غیر از مواردی زیاد معدود و انگشت شمار) این موسیقی و صدهست که تبدیل به مولفه اصلی تیتراژها انجام گرفته هست. فضاسازی ذهنی برای تماشاگر، ارایه شناسنامه از اثر سینمایی یا تلویزیونی، گسترش به همراهزار تجاری محصول، تمرکز بر جامعه دنبال برای هشدار رسانی، توزیع دیجیتالی گوشه ای از محصول سینمایی یا تلویزیونی به همراه موسیقی در فضای مجازی بدون صرف هزینه های سنگین، آشناسازی مخاطب به همراه ژانر و محتوا، دهان به دهان گشتن در به همراهزارهای محلی و بین المللی، حضور اثر موسیقایی در موتورهای جستجو به عنوان نماینده یک کار تصویری، ارزیابی از میزان رضایت شنوندگان، ایجاد یک پیش فرض برای تهیه کنندگان از خواننده تازه‌وارد و …کارانجامهای موسیقی تیتراژها در آثار مختلف هست.

نکته‌ای که در ایامی که کنسرتی در کار نیست افزایش جلب توجه می‌کند حضور خوانندگان مشهور و به همراهسابقه در مقام خواننده تیتراژههست که هر کدام به فراخور تجربه شان در حوزه موسیقی می توانند به هشدار رسانی افزایش یک فیلم، سریال یا تئاتر کمک کنند، اما دلیلیی و چگونگی این حضور جای سوال دارد؛ آیا حضور یک خواننده معروف در تیتراژ به دلیل جنس صدا و ملودی های پرطرفدارش هست یا اینکه او توانسته منطبق به همراه سناریوی اثر نمایشی هم بخواند؟ یا این فقط منطقهت هنرمند هست که تهیه کنندگان و صاحبه همراهن آثار را برای دعوت از آنها مجاب به صرف هزینه های به همراهلا برای حضور در تیتراژها می کند؟ و اساسا دلیل برخی از تیتراژها آن قدر ماندگار می شوند که در مواردی همان تیتراژ افزایش در یادها می ماند تا اثر تصویری مورد نظر؟

نکته‌ای که در ایامی که کنسرتی در کار نیست افزایش جلب توجه می‌کند حضور خوانندگان مشهور  در مقام خواننده تیتراژههست که هر کدام به فراخور تجربه شان در حوزه موسیقی می توانند به هشدار رسانی افزایش یک فیلم، سریال یا تئاتر کمک کنند
به همراه این مقدمه نیم نگاهی به فعالیت تعداد ماهه اخیر خوانندگان مطرح موسیقی در حوزه تیتراژخوانی خواهیم داشت که مدتی هست پررنگ‌تر هم انجام گرفته هست.

«عقیق» را به همراه صدای علیرضا قربه همراهنی بشنوید

با هم به همراه پخش سریال تلویزیونی «عقیق»  به نویسندگی سعید نعمت الله و کارگردانی بهرنگ توفیقی، تیتراژ این مجموعه به همراه شعر مسعود کلانتری، آهنگسازی و خوانندگی علیرضا قربه همراهنی و تنظیم کارن همایون فر منتشر انجام گرفت.

علیرضا قربه همراهنی از جمله خوانندگان توانمند موسیقی کشورمان هست که تیتراژهای پرطرفدار و قابل قبولی را به طرفدارانش ارائه داده و قطعه «شب دهم» به آهنگسازی فردین خلعتبری و تیتراژ سریال «پرده نشین» به آهنگسازی مهیار علیزاده از جمله ماندگارترین تیتراژخوانی‌های او هست.

همایون شجریان و تیتراژهایی که غوغا به پا انجام

همایون شجریان خواننده موسیقی ایرانی هم که در این تعداد ساله به همراه همکاری برادران پورناظری و تغییر در آرزونجام فعالیت حرفه ای اش در موسیقی طیف گسترده ای از مخاطبه همراهن را جذب خود انجامه در حوزه تیتراژخوانی و تولید قطعات آثار سینمایی نیز فعالیت نیکوی داشته هست.

وی بعد از خواندن قطعه «به همراه من صنما» برای تیتراژ فیلم سینمایی «آرایش غلیظ» که شوک عجیب تیتراژهای آن سال ها لقب گرفت، به همراهزهم نبض مخاطب خود را نگه داشت و به همراه خواندن قطعه های آقام پسندتری چون «ابر می به همراهرد»، «آهای رویداددار» و «رگ خواب» از ساخته های سهراب پورناظری برای فیلم سینمای «رگ خواب» همچنان به عنوان بهترین های این بخش، خود را معرفی می کند.

شجریان اخیرا هم تیتراژ فیلم سینمایی «یک گزارش واقعی» به کارگردانی داریوش فرهنگ به همراه عنوان «به همراهر دگر فراموشی» به آهنگسازی فردین خلعتبری را در فضای مجازی منتشر انجام.

سینا سرلک و یک تصمیم جدی و جدید در خانومدگی هنری  

سینا سرلک یکی از ممتازترین هنرمندان موسیقی ایرانی هست که طی سال های اخیر به همراه بهره مندی از تجربیات گذشته در محضر هستادانی چون محمدرضا شجریان خود را به عنوان یکی از به همراهتکنیک ترین خوانندگان موسیقی ایرانی معرفی انجامه هست.

او اگر چه در این سال ها به همراه همکاری گروه هایی چون «لوتوس» کنسرت ها و آلبوم های متعددی را در حوزه موسیقی ایرانی برگزار و تولید انجامه، اما به همراه نگرشی رنسانس گونه در فعالیت های خود که به همراه همکاری در سریال «منطقهزاد» به کارگردانی حسن فتحی آغاز انجام گرفت، در ابتدا قطعاتی مشترک به همراه محسن چاوشی را برای این سریال تولید انجام و بعد از تولید قطعه «تنها امید خانومدگی» برای همین سریال که اتفاقا حاشیه های فراوانی را نیز برایش ایجاد انجام موقعیت خود را در بخش حرفه ای تیتراژخوانی تثبیت انجام.

انتشار تیتراژهایی برای فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» به کارگردانی پوران درخشنده و «این چه حالیست» برای پلن تلویزیونی «هزاردستان» شبکه نسیم از جمله آثاری هست که از سینا سرلک در فضای مجازی منتشر انجام گرفته هست.

سالار عقیلی، «کلنل» و دیگران

سالار عقیلی  هم یکی از فعال ترین و پرطرفدارترین خوانندگان موسیقی کشورمان هست که در عرصه تیتراژخوانی هم حضور پرکاری دارد. گواه این ادعا نیز تیتراژ شنیدنی سریال «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی بود که ترانه زییای مرحوم افشین یداللهی، ملودی عاشقانه و حماسی به همراهبک زرین روی این قطعات، فضای کار را به سمتی برد که زیادی از مخاطبه همراهن این قطعه را به همراهرها و به همراهرها زمزمه انجامند. محبوبیت این قطعه هم به حدی بود که رسانه ملی در همه پلن های معقولی خود از جمله انتخابه همراهت ریهست جمهوری و مواردی از این دست به همراهرها و به همراهرها آن را پخش انجام.

این خواننده حالا در تئاتر هم موسیقی تولید می کند، به طوری که اخیرا به همراه همکاری دوست آهنگسازش به همراهبک زرین و به بهانه اجرای نمایش «کلنل» در تالار اصلی تئاتر منطقه قطعه عاشقانه ای را برای این نمایش به همراه ترانه افشین مقدم تولید انجامه که این قطعه هم به همراه توجه به ساختار و محتوایی که برای آن در نظر گرفته اند، به همراه هستقبه همراهل مواجه انجام گرفته هست.

محمد اصفهانی و حضور بی سرانجام در «هاتف»

محمد اصفهانی خواننده مطرح موسیقی پاپ که در حوزه تیتراژخوانی سابقه موفقی دارد، قرار بود بعد از انصراف محسن چاوشی از سریال تلویزیونی «هاتف» به کارگردانی داریوش یاری به عنوان خواننده تیتراژ حضور داشته به همراهانجام گرفت که این موضوع میسر نانجام گرفت.

پس از به توافق نرسیدن محسن چاوشی و تهیه‌کننده سریال «هاتف» برای اجرای تیتراژ پایانی این سریال، اعلام انجام گرفت که محمد اصفهانی قطعه‌ای را برای این سریال خوانده اما قطعه اصفهانی نیز پخش نانجام گرفت تا حواشی سریال معقولتی ماه محرم شبکه یک سیما همچنان ادامه داشته به همراهانجام گرفت. به صورت حتم پس از چاوشی، محمد اصفهانی اعلام انجام پخش نانجام گرفتن قطعه جدیدش تنها به دلیل عمل نانجامن عوامل سریال «هاتف» به تعهدات مالی‌ بوده و او ممنوع‌الفعالیت نیست.

محمد اصفهانی دربه همراهره این کار به سایت موسیقی ما توضیح داد: «از طریق جناب آقا آرمان موسی‌پور، آهنگساز متن سریال هاتف، مطلع انجام گرفتم که دوستان قصد ارائه پیشنهاد برای اجرای تیتراژ این مجموعه را به من دارند. ازاین‌رو به همراه تهیه‌کننده، کارگردان و یکی از مدیران ارانجام گرفت سیما فیلم دربه همراهره اصول اجرای این کار صحبت و توافق انجامم. در آن ایام تنها حدود چهار، پنج روز به شروع سریال زمان داشتیم و جناب آقا موسی‌پور درگیر نوشتن و ضبط موسیقی متن بود. به همراه ایشان و تهیه‌کننده سریال جلسه‌ای داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که به همراه یک اکیپ جداگانه تیتراژ را کار کنیم. زمانی که این توافق انجام انجام گرفت، همکاری من به همراه جناب آقا علیرضا افکاری شکل گرفت و روی غزلی از مرحوم حسین منزوی اثری را تولید انجامیم که به‌زعم خودمان کار زیبه همراهیی هم انجام گرفت. وقتی می‌خوهستیم از طریق اینستاگرام، دموی آن را ارائه کنیم یقین داشتیم به‌زودی قطعه روی آنتن خواهد رفت. اما به همراهزهم به همراه تهیه‌کننده این مجموعه هماهنگ انجامم که آیا می‌توانیم این کار را روی اینستاگرام بگذاریم یا شما تمایل دارید آقام برای نخستین‌به همراهر آن را از طریق آنتن صداوسیما بشنوند؟ ایشان هستقبه همراهل انجام و گفت موافقم و خیلی هم نیکو هست. اما متاسفانه قول و قراری که در ابتدا گذاشته بودیم از طرف تهیه‌کننده عملی نانجام گرفت.»

«نوار زرد» و انتشار نخستین تیتراژ پرواز همای

تیتراژ سریال «نوار زرد» نخستین همکاری پرواز همای به همراه یک مجموعه تلویزیونی هست که این شب‌ها در حال پخش از شبکه دو هست. همای علاوه بر خوانندگی و شعر قطعه «دیوانه‌تر انجام گرفتم»، آهنگساز و تنظیم ‌کننده آن نیز بوده هست ضمن اینکه نوید شاه بیگی نیز کار صدابرداری و میکس این قطعه را انجام داده هست.

سریال پلیسی «نوار زرد» به کارگردانی پوریا آذربه همراهیجانی و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی در ۲۵ قسمت و به همراه مضمونی جنایی- پلیسی روی آنتن شبکه دوم سیما رفته هست.

رضا صادقی همچنان فعال و پرکار

رضا صادقی خواننده موسیقی پاپ کشورمان نیز علاوه بر انتشار آلبوم ها و اجراهای خانومده، حضور فعالی در تولید تیتراژ دارد.

او بعد از تولید آلبوم پرطرفدار و متفاوت «یعنی درد…» و تعداد قطعه مجزا، قطعه «رنگ به همراهرون» را به بهانه پخش پلن تلویزیونی «حب الحسین» از شبکه پنج سیما منتشر انجامه هست.

محسن چاوشی؛ «ابراهیم» بعد از «منطقهزاد»

محسن چاوشی خواننده مطرح موسیقی پاپ ایران بعد از حضور در فیلم سینمایی «سنتوری» به کارگردانی داریوش مهرجویی، فصل جدیدی از فعالیت های خود را در عرصه موسیقی آغاز انجام. او بعد از محبوبیت فراوانی که از خوانندگی تیتراژ و قطعات مرتبط به همراه موسیقی این فیلم به دست آورد، به همراه سیل پیشنهادات تهیه کنندگان و کارگردانانی مواجه انجام گرفت که از او برای حضور در تیتراژ دعوت می انجامند.

اما چاوشی ترجیح داد بعد از سنتوری کاهش به این پیشنهادها پاسخ مثبت دهد، تا اینکه سریال «منطقهزاد» به کارگردانی حسن فتحی از راه رسید و او به همراه انتشار تعدادین قطعه به بهانه تولید این مجموعه از مخاطبه همراهنش آنچنان دلبری انجام که کاهش مخاطبی سریال «منطقهزاد» را بدون محسن چاوشی تصور می کند.

به صورت حتم بعدها پیرامون حضور مشترک محسن چاوشی و سینا سرلک در این سریال حاشیه هایی هم به وجود آمد، اما قدرت صدای هر یک از این خوانندگان در ژانری که کار انجام میدهند بعید هست که بتواند خاطره شیرین قطعه های موسیقایی سریال «منطقهزاد» را از ذهن مخاطبه همراهن پاک کند.

فریدون آسرایی، «صبر و قرارم» و «خانومان قصه ما»

فریدون آسرایی خواننده موسیقی پاپ هم مدتی پیش قطعه «صبر و قرارم» را برای مجموعه تلویزیونی «خانومان قصه ما» شبکه پنج سیما منتشر انجام. در این قطعه موسیقایی ابوالفضل فراز آهنگساز، نوید محمودی ترانه سرا، میثم مروستی نواخانومده کمانچه گروه اجرایی قطعه را تشکیل دادند.

فریدون آسرایی تعدادی قبلی هم همراه به همراه فرزاد فرزین تیتراژ سریال شبکه نمایش خانگی «عاشقانه» به کارگردانی منوچهر هادی را نیز خواند.

بهنام به همراهنی از «به همراهغ ملی» دلش بی قرار انجام گرفت

بهنام به همراهنی خواننده پرطرفداری که مانند حامد همایون یک شبه ره صد ساله را پیمود نیز منطقهیور ماه امسال به جمع تیتراژ خوان ها پیوست و برای پلن تلویزیونی «به همراهغ ملی» قطعه «وای دل بی قرارم» را تولید انجام.

پلن «به همراهغ ملی» به تهیه کنندگی احسان ارغوانی یک جنگ شبه همراهنه بود که در بخش های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی روی آنتن شبکه دو رفت.

امیرعبه همراهس گلاب و حضور در یک فیلم فوق حاشیه ای

امیر عبه همراهس گلاب از جمله خوانندگان تازه مجوز گرفته ای هست که آثارش به همراه اقبه همراهل نیکوی مواجه انجام گرفته هست، اما حضورش در فیلم پر سر و صدای «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی به عنوان خواننده یکی از حیاتی ترین و داغ ترین اخبه همراهری هست که این روزها می توانیم دربه همراهره حضور خوانندگان در تیتراژها به آن اشاره کنیم.

حضور در فیلم «آیینه بغل» به کارگردانی منوچهر هادی و فیلمی از بیژن بیرنگ نیز جزو فعالیت های دیگر این خواننده در عرصه تیتراژ خوانی هست.

مسعود صادقلو برای حضور در فیلم سینمایی «خفه گی» به کارگردانی فریدون جیرانی، علی لهراسبی برای فیلم سینمایی «غیر مجاز»، حمید گودرزی و میلاد به همراهبه همراهیی برای پلن تلویزیونی «من و شما»، امید آمری برای فیلم تلویزیونی «نفس شیرین»، مهدی یراحی برای حضور در فیلم سینمایی «۲۱ روز بعد» به کارگردانی محمدرضا خردمندان نیز از دیگر مواردی هستند که در موضوع حضور خوانندگان مطرح در عرصه تیتراژها می توان بدان اشاره انجام.